معاون سازمان حفاظت محیط زیست فارس در ادامه افزود: تا سال گذشته نسبتا یک روند مطلوبی را در استان داشتیم به عبارتی تعداد روز های ناسالم ما به نسبت روز های سالم کاهش داشته است ولی امسال با توجه به وضعیت خشکسالی به نظر می‌رسد این وضعیت مطلوب نباشد.
کد خبر: ۱۰۵۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸ 20 July 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: گرمای هوا در کنار آلودگی و همچنین گرد و غباری که مدتی است در شهر شیراز مشاهده می‌شود، معضلی است که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد.

مشاهده تابلوی سنجش الودگی هوا برای اقشار مختلف شرایط تردد در این شرایط را مشخص می‌کند و نگرانی‌های بسیاری در پی دارد.

از این رو با مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفتگویی انجام دادیم، خلیل عبدالهی در خصوص آلودگی هوا به خبرنگار فارس گفت: خوشبختانه استان فارس نسبت به دیگر استان‌های کشور بر اساس شاخص ها در وضعیت بهتری قرار دارد، اما متاسفانه این آلودگی وجود دارد و در بعضی روزها به مراتب شاهد این آلودگی هوا هستیم؛ لذا اگر بر اساس اطلاعات و سنجش ها به این نتیجه برسیم که شاخص کیفیت هوا برای گروه های مختلف خطرناک است اقدام به تعطیلی خواهیم کرد.

وی ساخت و سازهای بی رویه و مرتفع را یکی از عوامل آلودگی هوا عنوان کرد و اظهار داشت: در محله موسوم به برف‌فروشان به جهت جلوگیری از جابجایی هوا از سمت شمال شیراز و تشدید گرمای هوا جلسات مشترکی با راه و شهرسازی گرفته و موضوع عنوان شده است؛ لذا قرار است در مرکز مدیریت بحران کشور مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست فارس نیز در خصوص وضعیت کیفیت هوا به خبرگزاری فارس گفت: روزانه در ایستگاه های سنجش کیفیت هوا، میزان گرد و غبار و گاز های آلاینده پایش و اندازه‌گیری می‌شود.

قاسم نهاوندی با بیان اینکه در این باره شاخصی به نام AQI که شاخص کیفیت هوا را نشان می‌دهد داریم، افزود: لذا در ایستگاه های سنجش زمانی که غلظت آلودگی هایی مثل ذرات کمتر از ۲ میکرون، ذرات کمتر از ۱۰ میکرون یا منوکسید کربن و اکسید های اَزود، گوگرد و اُزون را اندازه گیری کرده و غلظت هر کدام از این شاخص ها بالاتر باشد آن غلظت را به یک عدد بدون فرم تبدیل کرده تا قابل فهم بوده و در بازه های مختلف جهت مقایسه مشخص باشد.

وی افزود: لذا این اعداد در یک بازه قرار می‌گیرد، اگر عدد بین یک تا ۵۰ واقع شد کیفیت هوا پاک است، اگر بین ۵۱ تا ۱۰۰ واقع شد کیفیت هوا قابل قبول یا سالم است، اگر بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ واقع شد کیفیت هوا ناسالم برای گروه های حساس خواهد بود که شامل گروه هایی مثل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و بانوان باردار و ... می‌شود؛ لذا اگر اعداد ما از عدد ۱۰۰ عبور کند کیفیت هوا نامطلوب خواهد بود و اگر این عدد بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ واقع شد شاخص کیفیت ما ناسالم برای همه گروه ها خواهد بود و ایجاد این شرایط حساس و بحرانی با اقداماتی همراه است.

نهاوندی اظهار داشت: ارگان هایی در این موضوع به یکدیگر متصل خواهند شد مثل علوم پزشکی، هواشناسی، مدیریت بحران استانداری، پلیس و دیگر دستگاه‌ هایی که در این موضوع وظیفه دارند، جلساتی مشترکی تشکیل می‌دهند تا اقداماتی مثل هشدار علوم پزشکی، تعطیلی و .... صورت گیرد.

وی گفت: میانگین اندازه گیری این شاخص ها در ایستگاه ها در بیست و چهار ساعت به عنوان شاخص آن روز در نظر می‌گیریم و در طول سال این شاخص به صورت روزانه اندازه گیری می‌شود.

روزهای ناسالم در انتظار فارسی‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست فارس در ادامه افزود: تا سال گذشته نسبتا یک روند مطلوبی را در استان داشتیم به عبارتی تعداد روز های ناسالم ما به نسبت روز های سالم کاهش داشته است ولی امسال با توجه به وضعیت خشکسالی به نظر می‌رسد این وضعیت مطلوب نباشد.

 

گرد و غبار دلیل اصلی آلودگی هوا

نهاوندی گفت: مهم ترین و اصلی ترین آلودگی به عنوان شاخص اصلی در ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در حال حاضر گرد و غبار است به ویژه گرد و غبار های کمتر از ۲/۵ میکرون و اصل گرد و غبار ها ناشی از ورود و هجوم گرد و غبار ها از غرب کشور است که از حوزه کشور های عراق و عربستان به سمت کشورمان حرکت می‌کند.

این مسئول اظهار داشت: بیشترین تأثیر گرمای هوا همین خشکسالی هایی است که خود عامل و ایجادکننده گرد و غبار است ولی گرمای هوا به عنوان یک عامل آلاینده محسوب نمی‌شود اما بر روی شاخص آلودگی به ویژه پراکنش گرد و غبار تاثیرگذار است.

وی در خصوص ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در استان تشریح کرد: در حال حاضر سه ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شیراز فعال است و هفت ایستگاه جدید هم توسط شهرداری احداث شده که به زودی وارد مدار خواهد شد، همچنین در سطح شهرستان ها ایستگاه هایی در لامرد، زرقان، مرودشت و نی‌ریز فعال است.

نهاوندی بیان کرد: شرایط شیراز به نسبت دیگر کلان شهر ها بهتر است چرا که آلودگی های درون شهری به مراتب کمتر بوده است ولی به علت هجوم ریزگرد ها در این مدت جلساتی مشترکی تشکیل شده و همچنان شرایط در حال پایش است.

احیای تالاب‌ها کاهش گرد و غبار را در پی دارد

نهاوندی گفت: امیدواریم شرایط به گونه ای بشود که با بارندگی های خوب و مطلوب و احیای تالاب ها و دریاچه های استان شاهد کاهش گرد و غبارهای محلی و خارجی باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست فارس در ادامه گفت: طی ۱۱۸ روزی که از ابتدای سال تاکنون گذشته ما به یک آمار مقایسه ای با سال های ۹۹، هزار و ۴۰۰ و هزار و ۴۰۱ دست پیدا کردیم به طوری که سال ۹۹ و هزار و ۴۰۰ حدوداً ۱۱۳ روز وضعیت شاخص هوا پاک و قابل قبول بوده است اما امسال ۹۱ روز وضعیت هوا پاک و قابل قبول بوده است، همچنین به ترتیب در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود پنج الی چهار روز شاخص کیفیت هوا ناسالم برای گروه های حساس و یک روز هم ناسالم برای تمام گروه ها اعلام شد اما متاسفانه در امسال وضعیت کیفیت هوا ۱۸ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۹ روز هم ناسالم برای همه گروها اعلام شده است.

وی افزود: این نشان می‌دهد که شرایط وضعیت آلودگی هوا که ناشی از پراکنش ذرات در محیط بوده و اصل آن هم ورود ذرات گرد و غبار از غرب کشور هست، وضعیت آلودگی هوای امسال را کمی نامطلوب تر از سال های گذشته کرده است.

آتش زدن کاه و کلش منجر به آلودگی هوا می‌شود

نهاوندی در خصوص آتش زدن کاه و کُلش و بقایای گندم ها توسط کشاورزان نیز گفت: دلیل عمده ای که کشاورزان به آتش زدن کاه و کُلَش اقدام می‌کنند، چند کِشته بودن بعضی از اراضی است به طوری که کشاورز برداشت اولیه را انجام داده و برای برداشت دوم زمان کمی را دارد لذا اقدام به آتش زدن بقایای گندم می‌کنند.

وی در خصوص تبعات زیستی این آتش سوزی ها بر اراضی افزود: آتش زدن این اراضی کشاورزی باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های خاک شده به طوری که میزان مواد آلی خاک به حداقل رسیده و میکروارگانیسم های مفید خاک از بین خواهد رفت و این اقدام باعث کامپک و فشرده شدن خاک این اراضی خواهد شد در نتیجه خاک حاصلخیزی خودش را از دست خواهد داد و راندمان خاک بشدت کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به آتش زدن بقایای گندم و تشدید آلودگی هوا گفت: معضل اصلی این اقدام ضد محیط زیستی، آلودگی های ناشی از دود متساعد شده به فضا خواهد بود که باعث تشدید آلودگی هوا خواهد شد، لذا بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک مبنی بر اینکه سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

قاسم نهاوندی در ادامه بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای وظایف خود در شهرستان هایی که این مورد بیشتر مشاهده می‌شود، گروه هایی متشکل از حفاظت محیط زیست، علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، فرمانداری و نیروی انتظامی را تشکیل داده و اقدام به برخورد قانونی با این آتش سوزی اراضی زراعی خواهند کرد و اشخاص متخلف را به مرجع قضایی معرفی خواهد کرد.

وی در خصوص اقدامات آگاهی‌بخش و پیشگیرانه جهت جلوگیری از آتش زدن این اراضی گفت: در ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند، ذکر شده وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون مدیریت پسماند در اختیار محیط زیست است لذا در ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی این قانون و ماده ۱۳ ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماند های کشاورزی، ذکر شده که شناسایی، گزارش، پیگیری و طرح شکایت از تخلفات مربوط به این قانون را باید جهان کشاورزی انجام دهد، همچنین جهاد کشاورزی بخشی به نام ترویج رو در اختیار دارند که به آموزش کشاورزان می‌پردازند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست فارس در پایان گفت: موضوع محیط زیست مربوط به یک دستگاه خاص نیست و همه ما جزء اجرای محیط زیست هستیم و ادامه حیات و زندگی ما مستلزم این است که محیط زیست سالمی داشته باشیم لذا همت آحاد جامعه و همه دستگاه ها را میطلبد تا فرهنگ زیست محیطی افزایش و نهادینه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار